Tři typy manažerů, kteří Vám zničí firmu

Tři typy manažerů, kteří Vám zničí firmu

Podstatným článkem pro rozvoj nebo záchranu společnosti je generální ředitel, který ovlivňuje směřování firmy, její kulturu a schopnost dosáhnout plánovaných cílů. Majitelé často při výběru výkonného ředitele podléhají iluzím, které mohou být pro společnost smrtelné. Zde jsou tři nejhorší varianty výběrů manažerů, s kterými jsem se setkal:

  1. Odborník – nejlepší obchodník případně technolog nebo odborník na určitou oblast bude nejlepším generálním ředitelem. Tato iluze může fungovat pouze za předpokladu, že tito odborníci mají silné vůdcovské schopnosti. Pro rozvoj společnosti je nutné, aby tito odborníci zůstali na svých místech, tam kde je jejich největší přínos pro budování dlouhodobě úspěšné firmy. Většinou ani sami nemají zájem o tuto nejvyšší manažerskou pozici a odsouhlasí to pouze po nátlaku majitele, a to samo o sobě je špatný začátek.
  2. Pohádkář – většinou člověk obdařený verbálními a neverbálními dovednostmi a uměním přesvědčovat (což samo o sobě nejsou špatné dovednosti, pokud jsou správně využity při řízení společnosti). Dokáže vykouzlit zářnou budoucnost a ráj na zemi, kdy se majitel raduje ale odborníci ve firmě nevěřícně kroutí hlavou. Malování vzdušných zámků většinou vychází z nepochopení principů daného businessu. Každý manažer má mít vizi, ale ta musí být postavena na reálných základech a dosažitelných milnících, ne na pocitech a domněnkách.
  3. Kýval – odsouhlasí naprosto vše co si majitel případně jeho poradci přejí, jen pro to, aby zakryl svou nekompetentnost. Sami vzdušné zámky nemalují, ale jsou připraveni je ochotně majiteli odkývat. Nezřídka se stává, že naplánují tržby a zisky úplně mimo výrobní schopnosti společnosti a obvykle bez podložené zakázkové naplněnosti. Jejich jediným cílem je udržet se na vedoucí židli co nejdéle.

Další chybou, kterou majitelé velmi často dělají je, že vybírají manažera, který neustále mluví, se všemi je „kamarád“ a je ho takzvaně všude plno. Skvělý lídr naopak mluví jen když je potřeba, umí naslouchat, analyzovat a podporuje své podřízené v jejich seberealizaci.

V poslední době se společnosti stávají více a více komplexnější. Důvodem je udržení schopnosti poskytnout službu nebo výrobek podle očekávání zákazníka, která neustále rostou (kvalita, servis, rychlost dodání, cena). Proto je nutné mít lídra, který má silné vůdcovské schopnosti, je organizovaný a zároveň má přehled o všech oblastech fungování podniku. Jen takový generální ředitel dokáže skloubit všechny podnikové procesy v jeden pevný celek a rozvíjet firmu. O pravém lídrovi příště.

Jedním z limitů růstu firmy je nekvalitní management a jeho nejvyšší představitel – generální ředitel. Proto je s podivem, jak často si majitelé vybírají nevhodné manažery, svěří jim svůj majetek a jsou na konec překvapeni, že výsledkem je pokles hodnoty firmy.

Rádi zodpovíme všechny Vaše dotazy